تبلیغات
لایف کلیکلایف کلیک حریم یار - حج در دیدگاه رهبر معظم انقلاب

حج در دیدگاه رهبر انقلاب

1) معرفت، نخستین هدیه حج

اگرچه بركات حج، همه‏ى جنبه‏هاى حیات بشرى را فرا مى‏گیرد و این باران رحمت بى‏دریغ، از خلوت دل و اندیشه‏ى آدمى تا عرصه‏ى سیاست و اجتماع و قدرت ملّى مسلمانان و تعاون میان ملتهاى مسلمان را، بارور و سرزنده و برخوردار از شور زندگى مى‏سازد، لیكن شاید بتوان گفت كه كلید این همه، «معرفت» است؛ و نخستین هدیه‏ى حج به كسى كه مایل است چشم خود را به حقایق بگشاید و از نیروى خداداده‏ى «فهم پدیده‏ها» بهره بگیرد، همان معرفت و شناخت منحصر بفردى است كه عادتاً جز در حج، در اختیار خیل عظیم مسلمانان قرار نمى‏گیرد، و هیچ پدیده‏ى دینى دیگرى نمى‏تواند مجموعه‏ى شناختهایى را كه در مراسم حج، قابل وصول است، یكجا در اختیار امت اسلامى قرار دهد.

این معرفت، عبارت است از مجموعه‏یى از شناختها كه از جمله‏ى آنهاست: شناخت خود به عنوان یك فرد، شناخت خود به عنوان جزیى از مجموعه‏ى عظیم امت اسلامى، شناختِ نمونه و نمایى از آن امت واحدة، شناخت عظمت و رحمت خدا، و شناخت دشمن.

شناخت خود به عنوان یك فرد، به معنى تأمل در وجود خویش و شناخت ضعفها و تواناییهاى آن است.

آن‏جا كه تعیّنات مادى و تشخصّ به مال و مقام و نژاد و عنوان و زیور و لباس، رنگ مى‏بازد و آدمى جدا از آن مایه‏هاى تمایز، در كنار صدها هزار انسان دیگر به‏طواف و سعى و نماز و افاضه و وقوف مى‏رود، و فقیر و غنى، و حاكم و محكوم، و تحصیلكرده و امّى، و سیاه و سفید، همه با یك لباس و در یك جایگاه، رو به سوى خدا مى‏كنند و دست نیاز به سوى او مى‏گشایند و خود را در برابر مركز جمال و عظمت و قدرت و رحمت مى‏یابند، هر انسان با تدبّرى مى‏تواند ضعف و تهیدستىخود را در برابر خدا، و علوّ و اقتدار و عزت خود را در اتصال به خدا، بخوبى بشناسد، توهّم باطل و غرورانگیز درباره‏ى هستى ضعیف خود را به دور افكند، و شیشه‏ى كبر و خودپسندى را كه مایه‏ى زشت‏ترین خُلقیات و رفتارهاى او است، به خاك بكوبد، و از سوى دیگر حلاوت ارتباط با معدن عظمت و به او پیوستن و از بتهاى درونى خویش گسستن را بیازماید و بچشد. این شناخت اساسى كه جوهر همه‏ى عبادات و مضمون همه‏ى مناجاتها و راز و نیازهاى اولیاى خداست، آدمى را صیقل و صفا مى‏بخشد و او را براى دیگر شناختها، مستعد و بر پیمودن همه‏ى راههاى كمال، توانا مى‏سازد. در زندگى عادى، گرفتاریهاى دنیوى و سرگرمى افراطى به تكاپوى مادّى و درگیریها و جدالهاى تمام‏نشدنى در زندگى روزمرّه‏ى انسانها، دل را غافل و مشغول مى‏سازد و او را از این معرفت روشن بازداشته، دچار تار عنكبوت توهّم و گمانهاى باطل مى‏سازد و دل را به تكدّر و تیرگى مى‏كشاند؛ و حج علاج قاطع این گرفتارى است.

شناخت خود به عنوان جزیى از مجموعه‏ى امت اسلامى، به معنى نگرش به مجموعه‏ى حاجیان و به همه‏ى ملتها و سرزمینهایى است كه مردم خود را به‏طواف خانه‏ى خدا فرستاده‏اند. نگرش به كلّ حجاج و در آئینه‏ى این جمع متراكم، نگرش به امت بزرگ اسلامى است كه امروزه از دهها ملت و صدها میلیون انسان در سراسر جهان تشكیل شده، و از مهمترین امكانات مادى و معنوى براى حیات و رفاه اجتماعى برخوردار است و همه‏ى بشریت و تمدن صنعتى با همه‏ى حجم مادّیش، به آن و منابع عظیم آن و بازارهاى رایج آن و میراث فرهنگى و علمى آن، محتاج و از آن بهره‏مندند.

شناخت خود به مثابه‏ى جزیى از این واقعیت عظیم، حجگزار را با پیوندى عاطفى و واقعى با برادران و خویشاوندانش متصل مى‏كند؛ و افسون جدایى را كه سالهاست دستهاى استعمار دیروز و استكبار امروز، به نام نژاد و زبان و مذهب و ملى‏گرایى مى‏دمند، باطل مى‏سازد.

پیام به ملت ایران به مناسبت بیستمین سالگرد انقلاب اسلامى (‏1377/01/12)

2) شکرگزاری نعمت حج

اكنون كه موسم حج فرا رسیده و نغمه لبیك بر آمده از دلهاى مشتاق، فضاى حریم امن الهى را انباشته است و ملتهاى

مسلمان، از آفاق گسترده‏ى جهان، به میعاد ذكر و استغفار و قیام و اتحاد شتافته، و برادران مهجور، به یكدیگر رسیده‏اند، جبهه‏ى سپاس و خضوع به ساحت خداى عزیز و حكیم سوده، حمدى به عظمت صفات حسنى‏ و شكرى به وسعت دریاى رحمت حق، نثار حریم حضرت احدیت مى‏كنم، كه یكبار دیگر به مسلمین مشتاق، توفیق این فریضه را عطا فرمود، و یكبار دیگر پرچم عزت و عظمت را بر فراز سر مسلمانان در خانه‏ى امن خود برافراشت و یكبار دیگر حجاج ایرانى را بر این سفره‏ى رحمت و عظمت نشانید. زبان و قلم از توصیف و تقدیر این نعمت بزرگ، قاصر است، خدا كند كه نور معرفت بر دلهاى روشن شما حج‏گزاران بتابد و حقیقت، بى‏واسطه‏ى حرف و گفت، در جان مشتاق شما متجلى گردد.

نكته‏ى مهمى كه این‏جانب مى‏خواهم به شما برادران و خواهران از هر كشور و ملت كه هستید بگویم این است كه حج، نعمتى الهى است كه بر نسلهاى مسلمان ارزانى شده است. قدردانى و شكرگزارى، آن را زیاد مى‏كند و ناسپاسى و قدرناشناسى، آن را از مسلمین مى‏گیرد كه این همان عذاب شدید الهى است كه: «و لئن كفرتم ان عذابى لشدید».

گرفته شدنِ حج به این نیست كه از مسلمانان كسى به حج نرود، بل به این است كه مسلمانان از منافع بى‏شمار آن محروم بمانند و زیاد شدن آن به این نیست كه هر سال گروههاى بیشترى حج كنند، بل به این است كه از منافع آن بهره‏مند شوند كه: «لیشهدوا منافع لهم». خوب است به درستى بیندیشیم.

پیام به حجاج بیت ‏اللَّه الحرام(13/03/1371)

3) مرهم دلهای خسته و مجروح

حج‌باید بر دلهای‌خسته‌و مجروح‌مسلمین‌مرهم‌نهاده‌و راه‌رشد و صلاح‌را ـ كه‌ همانا اتحاد و همبستگی‌ملتهای‌مسلمان‌و عزم‌راسخ‌آنان‌بر مقابله‌و مبارزه‌با اردوگاه‌استكبار و جهانخواران‌و غارتگران‌ ثروتهای‌مادی‌و معنوی‌مسلمین‌است‌ـ به‌آنان‌نشان‌دهد.

حكم‌انتصاب‌حجه‌الاسلام‌والمسلمین‌حاج‌سید احمد خمینی‌به‌سمت‌ نمایندگی‌ولی‌فقیه‌و سرپرست‌حجاج‌ایرانی(‌17/01/1370)

4) جوهر و ذات حج

حج در جوهر و ذات خود داراى دو عنصر اصلى است: تقرب به خدا در اندیشه و عمل، و اجتناب از طاغوت و شیطان با جسم و جان.. همه‏ى اعمال و تروك حج، براى ایندو و در جهت آن و تامین ابزارها و مقدمات آن است، و این در حقیقت خلاصه‏یى از اسلام و همه‏ى دعوتهاى الهى نیز هست كه: «ولقد بعثنافى كلّ امّةٍ رّسولاً ان‏اعبدوااللَّه واجتنبواالطاغوت..» در آیات حج تعبیرات: «حنفاءللَّه غیرمشركین به..»، یا «..فإلَهكم إلَه واحد فَلَه أسلموا..، یا: فَاذَا قَضَیتم مّنا سَكَكم‏فاذ كرواللَّه كذكركم ءاباءكم أوأشدّ ذكرا» وامثال آن ناظر به همین دو عنصر اصلى است. تقرّب به خدا، ذكر ونماز وتسلیم واحرام وبه خود وخدا اندیشیدن وسعى و صفا را مى‏طلبد ودرنهایت زاد وتوشه‏ى تقوا را دركوله‏بار حاجى مى‏گذارد: «و تزوّدو افإنّ خیرالزّادالتّقوى و اتّقون یأاولى الالباب» و اجتناب ازشیطان وطاغوت، دل كندن ازشهوات و هوسهاى خواركننده وكمك گرفتن ازنیروى صبر واراده‏ى خود ونیز نیروى عظیم امت اسلامى را لازم دارد كه همانادرحركت دستجمعى وهمراهى وهمدلى و همگامى و هم‏زبانى همگان در طواف وسعى، و وقوف در عرفات و مشعر ومنى، وهدف گرفتن دستجمعى جمرات شیطان و رمى از همه جا و همه سو به آن و ابراز برائت عمومی از آن، حاصل مى‏شود، و درنهایت، گره خوردن دستها و دلها وعزم‏هاى‏مسلمین از همه جاى امت اسلامى به یكدیگر واحساس قدرت وامنیت در سایه‏ى وحدت را پدید مى‏آورد كه: واذجعلناالبیت مثابةًللناس و أمنًا اگر حج، چنانكه قرآن خواسته وپیامبر(صلّى‏اللَّه‏علیه‏واله‏وسلّم) فرموده وعمل كرده به جاى آورده شود و چنانكه فرموده: خذوا عنى مناسككم، مناسك آن از عمل او گرفته شود، تأمین كننده‏ى كمال فرد و عزت امت است.

هركس باچنین حجّى مخالفت كند وحج را جدا ازاین خطوط و نشانهاى اصلى آن بخواهد، باكمال جویى فرد مسلم و عزت امت اسلامى مخالفت كرده است.

پیام به حجاج بیت‏اللَّه‏الحرام (‏1374/02/14)

5) نزدیک سازی حج به روح و حقیقت آن

حج‌ را هرچه ‌بتوانید، به ‌معنی‌ و روح‌و حقیقت ‌آن‌ نزدیك ‌كنید و بدانید كه‌ هر كس‌ حج ‌را از هویت‌ سیاسی‌ آن ‌جدا كند، یا جاهل ‌است‌ و یا مغرض‌; و خداوند نخواهد گذشت‌ ازآنان ‌كه ‌برای ‌رسیدن ‌به ‌هدفهای‌ نا پاك ‌و حقیرخود، آماده‌اند كه ‌بزرگترین‌ حربه‌ی ‌امت‌اسلامی‌ در برابر جهان‌ كفر و استكبار را از او بگیرند و حج‌ زندگی‌ساز و شورآفرین‌ را، به‌ عبادتی‌ فردی‌ و سطحی‌ همراه ‌با سیاحت‌ و تجارت‌ بدل ‌كنند.

پیام‌به‌حجاج‌بیت‌الله‌الحرام(‌14/04/1368)

6) زنده سازی روح توحید

حج‌می‌تواند روح‌توحید را در دلها زنده‌كند، تكه‌پاره‌های‌امت‌بزرگ‌اسلامی‌را به‌هم‌وصل‌كند، عظمت‌مسلمین‌را به‌آنان‌برگرداند و آنان‌را از حقارت‌و احساس‌ذلتی‌كه‌بر ایشان‌تحمیل‌كرده‌اند، نجات‌دهد. حج‌می‌تواند دردهای‌مسلمین‌را به‌علاج‌نزدیك‌كند و بزرگترین‌درد آنان‌را ـ كه‌سلطه‌ی‌فرهنگی‌و اقتصادی‌و سیاسی‌كفر و استكبار است‌ـ درمان‌نماید.

حج‌می‌تواند دلبستگیهای‌اسارت‌آفرین‌را از دلها بشوید و در مقابل‌، ارتباط با خدا و با بندگان‌خدا را در فرد و جمع‌مسلمانان‌تقویت‌نمایند.

پیام به حجاج بیت الله الحرام(7/4/1369)

7) فرصتی برای تزکیه و دیدن قدرت الهی امت اسلام

انتظار می‌رود كه ‌حجاج‌ محترم ‌‌فرصت‌ یابند به ‌بركت‌ مناسك ‌و شعایر حج‌، دلهای ‌خود را در زلال ‌ذكر خدا تزكیه ‌و تطهیر كرده‌، در كنار آن‌، با مشاهده‌ی ‌شكوه ‌جماعت ‌مسلمین ‌كه ‌از اقطار میهن‌ بزرگ‌ اسلامی‌ به ‌طواف‌ كعبه ‌آمده‌اند، فكر و ذهن‌خود را به‌ عظمت‌ اسلام ‌و مسلمین‌متوجه ‌سازند و قدرتی ‌را كه‌خداوند در ید واحده‌ی‌ امت‌اسلامی‌ به ‌ودیعه ‌نهاده ‌است‌، به ‌چشم ‌ببینند.

غفلت‌ مسلمانان ‌از این‌نیروی‌ لایزال‌، همواره ‌موجب‌ آن ‌شده ‌است‌ كه ‌دشمنان ‌اسلام‌ و غارتگران‌ ثروتهای ‌مسلمین ‌بتوانند حیله‌گرانه‌ بر سرنوشت‌ ملتهای ‌اسلامی ‌تسلط یابند و در این‌ مقطع ‌زمان‌، دست‌ پلید اردوگاه ‌كفر و استكبار و در رأس‌ آن ‌رژیم ‌جبار و عنود امریكا، در سرزمینهای ‌اسلامی ‌با همین ‌وسیله ‌به ‌هر تصرف‌ دلخواه‌ خود دست‌زده‌، در جان ‌و مال‌ مسلمین‌ دست ‌تطاول ‌گشوده‌ است‌.

در حج‌ باید تا سرحد توان‌ و امكان‌، پیوند برادری‌ با مسلمین ‌دیگر كشورها استحكام‌ یابد و ضمن‌ استفسار از مسایل ‌و حوادث‌ آنان‌، حقایق ‌مسلم ‌سیاسی‌ كه ‌امروز در فضای‌ جمهوری‌ اسلامی ‌بر اكثر یا همه‌ی ‌مردم‌ آشكار است‌، به ‌آنان‌ انتقال ‌یابد و آیه‌ی‌ كریمه‌ی‌ "لیشهدوا منافع‌ لهم‌" تحقق‌ پذیرد; مسلمین‌ به ‌اتحاد كلمه‌ ترغیب‌ و از كید دشمنان‌ بر حذر داشته‌ شوند و تجارب‌ ملت‌ انقلابی‌ و فداكار ما برای‌ آنان‌ تشریح‌ گردد.

حكم‌انتصاب‌حجه‌الاسلام‌والمسلمین‌محمد محمدی‌ری‌شهری ‌به‌سمت‌نمایندگی‌ولی‌فقیه‌و سرپرست‌حجاج‌ایرانی‌(6/2/1370)

8) مرکز اصلی توجه ، اندیشه و احساس

موسم حج با مژده‏ى بزرگترین دیدار سالیانه‏ى مسلمانان، از راه رسیده است، و بجاست اگر صدها هزار دل مشتاق كه در این موسم، مجال بهره‏مندى از فیض لقاء خواهند داشت، پیوسته در جوش و شور و هیجان آماده‏سازى خویش باشند، و میلیونها مسلمان آرزومند كه امسال در فهرست بهره‏مندان نهاده نشده‏اند، به یاد لحظه لحظه‏ى ایّام سعادتمندان و دعا براى خود و آنان، دل و ذهن خویش را رنگین و معطر سازند، و همه‏ى مسلمانان صاحبدل به گونه‏یى در ایام حج، با حج و شعائر و آیات جلال و جمال آن سپرى كنند.

مراسم حج در هر سال، یك حادثه‏ى بزرگ است كه رواست اگر در آن ایام معلومات، مركز اصلىِ فكر و توجه و اندیشه و احساس مردم در سراسر جهان اسلام باشد؛ و هركس بسته به جایگاه روحى و فكرى و سیاسیش، به نوعى بدان بیندیشد و با آن بسر برد. و بدیهى است كه بهره‏مندان از فیض حج، در مركز این تكلیف و توقعند؛ و چون جسم و جان و اندیشه و تلاش آنان آمیخته به حج و بركات و آثار آن است، شایسته است كه بیشترین بهره‏ى معنوى و روحى و فردى و اجتماعى را از آن به دست آورند، و ان‏شاءاللَّه چنین خواهد بود.

پیام به ملت ایران به مناسبت بیستمین سالگرد انقلاب اسلامى(22/11/1377)

9) تجلی غنا و عظمت سرمایه امت اسلام

بار دیگر روزهاى خاطره ساز حج فرا رسیده و منادى پروردگار، دلهاى پُرشوق و التهابِ مؤمنان را بدان كعبه‏ى امید فرا خوانده، و از هر سوى جهان گروهى سعادتمند را در پایگاه دعوت ابراهیمى و خاستگاه دین محمدى (صلّى‏اللَّه‏علیه‏واله‏وسلّم) گرد آورده است.

اكنون فرصت مغتنمى است كه این نمونه‏ى منتخب امت بزرگ اسلام، خود را و امت واحده و آئین صلاح و فلاح آن را با نگاهى ژرف بنگرد و حقیقتى را كه در حصارهاى قومیت و نژاد و زبان، كمتر مى‏توان بدان پرداخت، در گستره‏ى این میعادگاه جهانى به چشم آورد.

در میان واقعیتهاى بزرگى كه در این تدبر و خودنگرى جلوه مى‏كند دو چیز از همه برجسته‏تر است؛ نخست: غنا و عظمت سرمایه‏یى كه امت اسلامى از آن برخوردار است. و دیگر: سهمگین بودن خطرى كه دركمین‏این سرمایه‏ى بزرگ است.

سرمایه‏ى بزرگ امت اسلامى، آئین اسلام و معارف رسا و روشن و مقررات متین و دستور جامع آن براى زندگى انسان است.

اسلام با ارائه‏ى بینشى خردمندانه و عمیق در باره‏ى جهان و انسان و با توحید ناب و دستورالعمل اخلاقى و معنوىِ حكمت‏آمیز و ارائه‏ى مقررات و نظامات سیاسى و اجتماعى مستحكم و فراگیر و اعمال و وظائف عبادى و فردى، همه‏ى آحاد بشر را دعوت مى‏كند تا: هم درون خود را از زشتیها و ضعفها و پستیها و آلودگیها برهانند و در باطن خود فروغ ایمان، و خلوص، و وارستگى، وصمیمیت، و محبت، و امید، و نشاط را بیفروزند، و هم دنیاى خود را از فقر و جهل و ظلم و تبعیض و عقب‏ماندگى و ایستایى و زورگویى و تحمیل و تحقیر و تحمیق رها سازند.

براى فراهم شدن زندگى سعادتمندانه و مطلوب انسان، هم تزكیه‏ى اخلاقىِ فرد كه گوهر او را از زشتى‏ها و آلودگیها برهاند، و هم حركت و تلاش جمعى كه میدانهاى زندگى را بروى او بگشاید و او را در چالشِ ناگزیرش با طبیعت و با نگهبانان رژیم‏هاى ستم و استكبار یارى دهد، ضرورى و حتمى است.

اسلام با معنا كردن زندگى و هستى و با نشان دادن راه درست آن، انسان را در فراهم آوردن زندگى حقیقتاً سعادتمندانه یارى

مى‏دهد و صراط مستقیم الهى را به او معرفى مى‏كند. همه‏ى احكام و دستورهاى اسلامى، و همه‏ى خطوط اصلى در شیوه‏هاى سیاسى و اجتماعى و اقتصادى اسلام، و همه‏ى عبادات و مقررات فردى و جمعى اسلام، اجزاء درهم تنیده‏ى این نسخه‏ى زندگى بخش و سعادت‏آفرین است.

همین مراسم جاودانه‏یى كه حجگزاران در آستانه‏ى آنند، خود مجموعه‏ى گویا و پرنكته‏یى است از ذكر و شور و حال معنوى و درونى، در ضمنِ حركت و تلاش و هماهنگى سازنده‏ى جمعى.

حج، در آئینى پُر راز و رمز، و در آمیزه‏ى شگفت‏آورى از شُكوه و خاكسارى، و اقتدار و فروتنى، و حركت وَ تلاش درونى و بُرونى، نمادى از مبارزه و جهاد نفسانى و جهانى انسانِ مسلمان، در راه تحقق حیات طیبه‏ى انسانى را در برابر چشم آدمی مى‏گذارد و حجگزار را به تمرین عملىِ وظائف بزرگ خود وادار مى‏سازد.

امروزه جوامع گوناگون بشرى، در خلاء معنویت و در سرگردانى و حیرت و گرفتاریهاى بزرگ اجتماعى و فردى كه بدست زر و زورسالاران جهانى بدان دچار شده‏اند، به اسلام و رهنمودها و درسهاى بزرگ آن نیازمندند، و دعوت اسلامى نه فقط براى ملتهایى كه در آتش فقر و استضعاف مى‏سوزند، بلكه به همان اندازه براى مردمى كه در مردابهاى پوچى و سرگردانى و فقر معنوى در كشورهاى ثروتمند و پیشرفته دست و پا مى‏زنند، جذاب و نافذ و امیدبخش است. گرایش روزافزون به اسلام در میان قشرهاى جوان و آزرده از پوچىِ دنیاى مادى در كشورهاى پیشرفته‏ى غربى، كه آمارها و تحقیقها بدان گواهى مى‏دهد، نشانه‏ى این جذابیت و نفوذ است.

مسلمانان جهان با درست شناختن و براستى قدر دانستن این سرمایه‏ى بزرگ، قادر خواهند بود كه تحولى حقیقى در زندگى خود پدید آورند و كشورهاى اسلامى را از ضعف و وابستگى و عقب ماندگى و انحطاطى كه امروزه بدان دچارند، نجات بخشند.

پیام به حجاج بیت‏اللَّه الحرام(‏1377/12/28)

10) مظهر معنویت ،وحدت و برائت

حج از یك طرف مظهر معنویت است - ارتباط با خدا، آشنا شدن دل با آیات الهى و نزدیك شدن هرچه بیشتر انسان به خدا - از یك طرف مظهر وحدت است - یكپارچگى امّت اسلام، برداشتن دیوارها و حجابها و پُر كردن درّه‏ها و شكافهایى كه یا به‏دست دشمن، یا به‏وسیله تعصّبات و اوهام به‏وجود آمده است، و نیز ایجاد قدمى به سوى امّت واحده اسلامى است - و از طرف دیگر مظهر برائت از دشمنان خدا، برائت از مشركین و ایادى شرك و كفر است. اگر ان‏شاءاللَّه این سه جهت در حج متجسّد و مجسّم شود، حج فایده خود را بخشیده است. اوّل، شما و حاجى هستید كه از حج بهره مى‏برید. در مرتبه دوم، دنیاى اسلام و جامعه اسلامى و امّت اسلامى است كه این بهره را مى‏برد. یكى از خصوصیات حج این است كه فضا را معنوى مى‏كند. الان فضاى كشور به بركت نزدیكى ایام حج و با رفتن حُجّاج، در شرف معنویتر شدن است. وقتى حُجّاج برمى‏گردند، باز بارى از معنویت با خود مى‏آورند؛ یعنى سوغات روحیه و معنویت. هر وقت سخن از حجّ است، معنویت پراكنده مى‏شود. باید این‏طور باشد.

بیانات مقام معظم رهبرى‏ در دیدار كارگزاران حج(‏1378/11/26)

11) شناخت عناصر شکوفا ئی ، سربلندی و کامیابی در پرتو توحید و وحدت

موسم حج بار دیگر نمایشگاه عظیم خود را در پایگاه وحى و نبوت بر سر پا كرده و صحنه‏ى شگفت‏آور و شورانگیزى پدید آورده است. رودهاى خروشان ملتهاى مسلمان از همه سوى جهان در این اقیانوس فرو مى‏ریزند و همزیستى امت واحده را زیر لواى توحید مجسم مى‏كنند. احساسات در هم تنیده‏ى این مجموعه‏ى بشرى، نمایشگر آرزوها و نیازها و دردها و توانائیهاى امت عظیم اسلامى است. سرزمینهاى حج، اكنون میزبان مردمى از ایران و عراق، از فلسطین و لبنان، از شبه قاره و شمال آفریقا، از تركیه و بوسنى و از سراسر آسیا و اروپاست. این دلهاى پراشتیاق، مى‏توانند ترجمان سخن دل امت اسلامى باشند. حج براى همین نزدیكى و صدا به صدا رساندن مسلمانان سراسر جهان است. رشته‏اى كه این همه دل را به هم پیوند مى‏دهد همان پیامى است كه نخستین‏بار از این سرزمین، صلا زده شد و طول و عرض جهان و تاریخ را در نوردید: پیام توحید و وحدت؛ توحیدِ خدا و وحدتِ امت. توحید، نفى خداوندگارى طواغیت و مستكبران و زر و زور سالاران است، و وحدت، مظهر عزت و اقتدار مسلمانان. حج، فراتر از هر نوشته و گفتارى، این پیام ماندگار را هر ساله در قالب اجتماع عظیم خود، بازپردازى مى‏كند و به سراسر جهان اسلام مى‏فرستد. هر مسلمانى در هر بخشى از عالم اسلام، در موسم حج، یك بار دیگر باید این حقیقت را بشناسد كه شكوفائى و سربلندى و كامیابى همه جانبه‏ى كشورهاى اسلامى تنها در سایه‏ى این دو به دست خواهد آمد: توحید با همه‏ى ابعاد فردى و اجتماعى و سیاسى آن، و وحدت با مفهوم درست و قابل تحقق آن در دنیاى امروز.

پیام به حجاج بیت‏اللَّه الحرام در موسم حج‏ (1379/12/12)

12) طواف،مظهر ارادت انسان به مرکز عالم وجود

در تعالیم اسلام نكته‏اى وجود دارد كه خوب است برادران و خواهران به آن توجّه كنند. اسلام با سنّتهایى كه از قبل از اسلام باقى مانده است، دو نوع رفتار مى‏كند. اوّلاً بعضى سنّتهاى غلط را به‏كلّى از بین مى‏برد و نابود مى‏كند؛ چون سنّتهاى درستى نیست. مثل این كه عربها قبل از اسلام، دختران خودشان را نگه نمى‏داشتند، یا بیشترِ ملتهاى غیرمسلمان، جنس زن را تحقیر و اهانت مى‏كردند! اسلام این سنّت را به‏كلّى از بین برد؛ چون به‏كلّى غلط بود.

ثانیاً اسلام بعضى از سنّتها را از بین نبرده است. كالبد سنّت را نگه داشته و محتوا و روح آن را عوض كرده است؛ مثل بسیارى از اعمال و مراسم حج. این طوافى را كه ملاحظه مى‏كنید، قبل از اسلام هم بود؛ منتها محتواى طواف، محتواى شرك بود! اسلام آمد و این عمل را از محتواى شرك آلود، خالى و از محتواى توحید پُر كرد. طواف در آن زمان، مظهر گرایش انسان به آلهه و اربابِ ادّعایى و پندارى بود؛ آن را تغییر داد و مظهر ارادت انسان به مركز عالم وجود - یعنى حضرت حق متعال و وجود مقدّس پروردگار - قرار داد. ظاهر را نگه داشت و باطن را عوض كرد.

بیانات مقام معظم رهبرى در صحن مطهّر حضرت ثامن الحُجج، امام رضا (ع) (01/01/1377)

13) حضور مؤمنانه و پرهیز کارانه

كسانى كه به مكه مى‏روند، مكه را فداى بازارگردى و دكان‏گردى نكنند. مكه بالاتر از این حرفهاست. مى‏توانند بعداً یك سفر هم براى تجارت بروند و هر جا مى‏خواهند بگردند. اما در حج، این «ایام معلومات» را براى خودشان و براى زیارت و توجّه و تذكّر نگه دارند و آن را فداى كارهاى بى‏ارزش نكنند.

در نمازهاى جماعت، شركت كنید. در اجتماعات، شركت كنید. نماز اوّل وقت را به جماعت در حرمهاى عالى‏مقام حتماً درك كنید. بگذارید حضور شما، حضور مؤمنانه و پرهیزكارانه‏اى باشد كه از ملت ایران انتظار مى‏رود.

بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار مسؤولان و دست ‏اندركاران «حج» (31/01/1373)

14) اتحاد دلها ، جانها و حرکت بر گِرد محورتوحید

حقیقت این است كه حج یك واجب استثنایى و یك مراسم عجیب و پُر رمز و راز است. اگرچه در باب حج بسیار گفته‏اند و همه گفته‏اند و مطالب شیوا و زیبایى هم بیان كرده‏اند؛ اما مسأله حج خیلى عمیقتر از چیزى است كه ما تا امروز فهمیده‏ایم. حج، یك حركت عبادى خالصِ عمیق - خضوع، خشوع، ذكر، عبادت، تضرّع و توسّل - و با حالت اجتماع است. دركنار هم قرار دادن این دو ویژگى، مسأله را خیلى پُرمعنا مى‏كند. اگرچه در اسلام عبادات اجتماعى، مثل نماز جماعت و نماز جمعه و نماز عید وجود دارد؛ اما این اجتماع عظیم و این مركزیّت دادن به ذكر و توحید و كشاندن همه مسلمانان از آفاق عالم اسلامى به یك نقطه واحد، خیلى معنا دارد. این‏كه همه ملت مسلمان و امّت اسلامى با وجود اختلاف لهجه‏ها و نژادها و عادات و سنن و سلایق و اختلاف مذاهب موظّفند در یك نقطه جمع شوند و اعمال ویژه‏اى را با هم انجام دهند و این اعمال هم صرفاً عبادت و تضرّع و ذكر و توجّه است، خیلى پُرمعناست. معلوم مى‏شود بنا بر نظر اسلام و دید اسلامى، اتّحاد دلها و جانها فقط در میدان سیاست و در جهاد نیست؛ حتّى رفتن به درِ خانه خدا و كنار هم قرار گرفتن دلها و با هم بودن تن‏ها و جانها نیز داراى اهمیت است. لذا ملاحظه بفرمایید در قرآن كریم مى‏فرماید: «واعتصموا بحبل‏اللَّه جمیعاً». اعتصام به حبل‏اللَّه، تنها فایده‏اى ندارد؛ «جمیعاً» مهم است. با هم اعتصام به حبل‏اللَّه كنید؛ با هم به نقطه اطمینان‏بخش تعلیم و تربیت و هدایت الهى چنگ بزنید. با هم بودن مهمّ است؛ دلها با هم، جانها با هم، فكرها با هم، تن‏ها در كنار هم. طوافى كه مى‏كنید - این حركت دایره‏وار بر گرد یك مركز - نماد حركت مسلمانان بر گرد محور توحید است. همه كارها و اقدامات و همّتهاى ما باید بر گردِ محور وحدانیّت الهى و توجّه به ذات اقدس ربوبى باشد. این درس، مربوط به همه زندگى است. كسانى كه مى‏خواهند احكام اسلامى را به كنج خانه‏ها و عبادتگاهها و دلها منحصر كنند و فعّالیت عرصه اجتماع را از دین عارى كنند، به این نكات اسلامى توجّه ندارند.

سعى بین صفا و مروه‏اى هم كه همه آحاد مسلمان باید آن را طى كنند، همین‏طور است. سعى، حركت با همّت، با شدّت، با توجّه، با ارادهو آگاهانه است و همه باید با هم حركت كنند؛ بروند و بیایند. اجتماع عظیم در عرفات و مشعر و منا هم همین‏طور است.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى‏ در دیدار كارگزاران مراسم حج (‏1381/10/25)

15) ضرورت درس گیری از الگوی حج

گردهمائى میلیونى مسلمانان در حج، پدیده‏ئى بى‏نظیر و شگفت‏انگیز است. همه‏ى ملتهاى مسلمان از همه‏جاى جهان و از همه‏ى قشرهاى اجتماعى، در این چند روز در خانه‏ى خدا، زادگاه اسلام و پیامبر عظیم‏الشأن آن گرد مى‏آیند و آئینهاى پررمز و راز حج را برپا مى‏دارند. در این شعائر پرشكوه و پرمعنى، پیوند دلها با خداى بزرگ، پیوند دلها با یكدیگر، حركت برمحور توحید، سعى و تلاش همگانى، رمى شیطان و برائت از طاغوت، ذكر و تضرّع و خشوع در برابر خدا، و احساس عزت و عظمت در پرتو اسلام، همه در عمل و بگونه‏ئى نمادین به ملتهاى مسلمان، آموزش داده مى‏شود؛ و مهربانى و همزیستى با برادران و استحكام و سرسختى با دشمنان، و رها شدن از پیرایه‏هاى خودپرستى و پیوستن به دریاى عزت و عظمت الهى در قالب مناسك حج تجسّم مى‏یابد.

حج، نِماد امت اسلامى و آموزنده‏ى نوع رفتارى است كه این امت بزرگ براى تأمین سعادت خود باید در پیش گیرد. مى‏توان حج را در حركت هدفمند و آگاهانه و متنوّع همگان در جهتى واحد خلاصه كرد. تار و پود این حركت، یاد خدا و همدلى بندگان خدا است، و هدف آن ایجاد پایگاه مستحكم معنوى براى زندگى سعادتمندانه‏ى انسان: جعل اللَّه الكعبة البیت الحرام قیاماً للناس و الشهر الحرام و الهدى و القلائد.

امت اسلامى اكنون برابر الگوى حج، به حركت بزرگ و هدفدارى در زندگى واقعى خود نیازمند است و همه، چه دولتها و چه ملّتهاى مسلمان، در این مسئولیّت سهیمند.

استكبار مى‏داند كه سرچشمه‏ى مقاومت ملتها و دولتهاى مسلمان، اسلام و تعالیم رهائى‏بخش آن است. از این رو جنگ روانى گسترده‏ئى را بر ضد اسلام و مسلمانان آغاز كرده است. پس از حادثه‏ى 20 شهریور كه قرائن بیشمارى انگشت اتهام را به سوى شبكه‏هاى پنهان و نفوذىِ صهیونیست دراز مى‏كرد، با شتابزدگى نام مسلمانان و اسلام را در ستون اتهام گنجاندند و ب و روز تكرار كردند. جمعى مسلمان را نیز از آمریكا و افغانستان و نقاطى دیگر اسیر كرده به زندانها و شكنجه‏هاى مخوف پردند. نه هرگز اتهام این افراد ثابت شد و نه متهمان نام و نشان‏دار به چنگ آمریكائیان افتادند. اما جنگ روانى بر ضدمسلمین و اسلام متوقف نشد و گویا به این زودیها هم نخواهد شد.

اسلام دین آزادى و عدالت و حقجوئى است. مردمسالارى حقیقى همان مردمسالارى دینى است كه با پشتوانه‏ى ایمان و مسئولیت دینى مطرح مى‏شود و همانطور كه در ایران اسلامى مشهود است بسیار مطمئنتر و صادقانه‏تر و مردمى‏تر از دموكراسى امثال آمریكا عمل مى‏كند. دموكراسى‏ئى كه آمریكائیها ادعا مى‏كنند به مردم كشورهاى اسلامى و عربى خواهند داد به اندازه‏ى گلوله و بمب و موشكشان خسارتبار است. دشمن حتى اگر دانه‏ى خرمائى هم به ما بدهد نمى‏توان مطمئن بود كه آن را انباشته از زهرى كشنده نكرده باشد. امت اسلامى در آفریقا و خاور میانه و غرب آسیا این را بارها و حتى در همین سالهاى اخیر آزموده‏اند.

امت اسلامى در چنین اوضاع حساس و خطیرى بیش از همیشه به درس‏گیرى از الگوى حج نیاز دارد: حركت ونهضت هدفمند، و آگاهانه، و متنوع، و همگانى، در سمت هدفهاى قرآنى و بر صراط مستقیم اسلام.

پیام به حجاج بیت‏اللَّه الحرام در موسم حج (12/12/1379)

16) توحید در مقابل شرک

این‏جا چون مركز اسلام است و لُبّ روح و حقیقت اسلام، توحید است و خانه خدا، مركز اقامه و مظهر و نماد و رمز توحید است، لذا شعار، شعار توحیدى است و برائت هم برائت از شرك است. این امر واضحى است. حالا مى‏گویند: آقا! در كتاب مسأله، كجا نوشته‏اند كه برائت از مشركین، جزو واجبات حج است؟ خوب؛ كجا نوشته‏اند كه حفظ نظام اسلامى، از اوجب واجبات است و اگر كسى این را منكر باشد، اسلام را نفهمیده است؟

چیزهایى هست كه نوشتن ندارد. هر جا كه شما به اثرى از دین نگاه كنید، این را به‏وضوح مى‏بینید. البته انسان باید بصیرت، فهم، معرفت و قدرت درك داشته باشد. كیست كه، توحید - شعار معنویت و وحدت مسلمین - را در حج ببیند و نفهمد كه این اجتماع عظیم، براى این است كه اسلام و توحید به رخ كفر كشیده شود؟! به‏خلاف آنچه امروز دشمنان مى‏خواهند، در حج، توحید در مقابل شرك سینه سپر مى‏كند.

بیانات مقام معظم رهبرى‏ در دیدار كارگزاران حج (16/01/1374)

17) دو خاصه برای شناخت حج

عزیزان من! حج را با این دو خاصّه بشناسید. خاصّه تأثیر شخصى، فردى و معنوى. ایجاد انقلابى در هر دل؛ این هزاران دلى كه از این‏جا احرام مى‏بندند و به خانه خدا، به میعاد و میقات الهى مى‏روند، تا منقلب، الهى و معنوى شوند و برگردند. دلها از خانه خودشان احرام مى‏بندند. دلهاى ذاكر و خاشع. در واقع قبل از میقات، دلها مُحرِمند. این، یك ویژگى بود كه قابل اغماض نیست. دومى هم معنا و مفهوم جمعى، اسلامى، امّتى و فراملیتىِ مربوط به امّت اسلام، و عبارت است از اثبات عزّت توحید، نفى شرك، برائت از شرك و مشركین و داعیان الى الشّرك و مخالفان توحید، به هر شكل و گونه‏اى كه بتوانند. مثل خود حج؛ كه «من استطاع الیه سبیلاً.» متوقّف بر استطاعت است.

بیانات مقام معظم رهبرى‏ در دیدار كارگزاران حج (16/01/1374)

18) جستجوی دلهای آشنا

البته دلهاى مؤمنِ‏ پیروان آل محمّد صلى‏اللَّه‏علیه‏وآله، در آن سرزمینها به دنبال یادگارهاى عزیز خودشان هم مى‏گردند. دنبال یاد ائمّه مظلوم خودشان كه آن‏جا، پایگاه اشعاع و نورانیّت و درس آنها بوده است. ائمّه در طول دویست و پنجاه سال امامت شیعه، در آن شهرها و در همان كوچه‏ها، خیابانها و خانه‏ها؛ در همان سرزمین، در همان بقاع متبّركه، نشستند و اسلام را به مردم تشنه، مشتاق و با معرفتْ تعلیم و تدریس كردند و یاد، ذكر، آثار، قبور مطّهره و یادگارهاى آنها، آن‏جاست. امروز هم بازمانده عزیز و دردانه قیمتى این عالمِ وجود در روى زمین، در ایام حج، در همان جاست.

سیّد و مولاى آفرینش و محبوب دلهاى مشتاقان، در عرفات، منى‏، مشعر الحرام و طواف، آن‏جاست. دلهاى آشنا سراغ بگیرند و خودشان را با كانون معنویت مرتبط كنند.

بیانات مقام معظم رهبرى‏ در دیدار كارگزاران حج (‏1374/01/16)

19) حکمتی بدیع برای یکپارچگی پیکر اسلام

حكمت بدیع اسلام، این آزمایش شگفت آور و پر از رمز و راز را چنان ترتیب داده است كه همین یك واجب بتواند در همه‏ى قرون و اعصار، و با هراندازه گسترشى كه دامنه‏ى اسلام در شرق و غرب گیتى به دست آورده است، یكپارچگى و اتصال اجزاء این پیكر عظیم را تامین كند... همه در یكجا و همیشه در یك فصل،... چه آن هنگام كه سفر كعبه‏ى مشتاقان بیت از برخى نقاط عالم یكسال به طول مى‏انجامید و چه امروز كه دشمنان امت اسلامى براى پوشش تبلیغات زهرآگین خود به سراسر كره‏ى زمین به بیش از یكساعت نیازندارند، همیشه اجزاء این پیكر عظیم و پراكنده، به این مركز وحدت و قدرت كه براى آنان كانون صفا و برادرى و معنویت و توحید و معرفت واطلاع است نیاز داشته‏اند.. و اسلام اگر از حج خالى مى‏بود ركنى اصلى و جزیى جوهرى را فاقد بود.

پیام به حجاج بیت‏اللَّه‏الحرام (‏1374/02/14)

20) تدبّردر حج

تدبّر درحجّ، عامل معجزه‏آسایى درگسترش این اندیشه درمیان همه‏ى مسلمانان است، بعلاوه چهارراه عظیمى براى تبادل اطلاعات ملتها از شرق وغرب وشمال وجنوب جهان اسلام است. من به همه‏ى برادران وخواهران مسلمان كه درمحشر عظیم حج گردآمده‏اند متواضعانه توصیه مى‏كنم كه درحج تدبر كنند وآن دونكته‏ى اصلى رایعنى دل سپردن به خدا و نزدیك كردن خود به ذات مقدس الهى دراندیشه وعمل با عبودیت خالص وحقیقى ازیكسو واجتناب وبرحذر بودن از شیطانها ودشمنان راه وجهت الهى ازسوى دیگر، براى خود تأمین كنند وباروحى مجهّز به تقوا و دلى سرشاراز اعتماد به خداو روحى لبریز از امید به آینده‏ى امت اسلامى وتصمیمى راسخ درپیگیرى هدف‏هاى اسلام و به قصد حاكمیت یافتن معارف وقوانین و فرهنگ اسلامى برجوامع مسلمان، به‏دیار خود بازگردند.

پیام به حجاج بیت‏اللَّه‏الحرام (‏1374/02/14)




برچسب ها: حج، حج ابراهیمی، دیدگاه رهبری درباره حج،
نگارش در تاریخ دوشنبه 18 مرداد 1389 توسط مهدی خادمی | نظرات ()
درباره وبلاگ
آخرین مطالب
جستجو
آرشیو مطالب
نویسندگان
پیوند ها
ابر برچسب ها
حاجی ماندن یعنی همراه محبت به ائمه روش بقیع الغرقد یا جنت البقیع مکه قبور دختران رسول خدا(ص مزار بی‌نشان دختر برترین آفریده خداوند؛ قبر عباس بن عبدالمطلب عموی پیامبر دیدگاه رهبری درباره حج فرزند خردسال رسول خدا (ص عمره مناسک حج حاجی ماندن یعنی فاطمه گونه شدن و علی وار زندگی کردن حاجی شدن چه آسان حاجی ماندن قبر ابراهیم مدفون شدگان بقیع سیره و عمل آنان را در زندگی فردی و احتماعی تحقق بخشیدن بررسی مناسک و آداب اخلاقی و رسوم اجتماعی حج اهتمام پیامبر (ص) به قبرستان بقیع بقیع و حضرت صاحب‌الامر (عج اگر عازم خانه خدا هستید بقیع درگذر تاریخ فریضه حج حجاج بیت الله الحرام مهم‏ترین دفن شدگان بقیع امام حسن مجتبی (ع) امام سجاد (ع) امام م وحدت مدفن ام‌العباس حضرت ام‌البنین؛‌ تو هستی و قبر فاطمه بنت اسد مادر علی بن ابی‌طالب (ع) خانه خدا بین الحرمین پشت دیوارهای بقیع قبر چهار امام معصوم (ع) حاجی ماندن مانند مسلمان واقعی زندگی کردن آثار اسلامی مکه و مدینه/رسول جعفریان زیارت بقیع یا تماشای بهشت روی زمین قبور همسران رسول خدا نجوی در غربت بقیع نگاه‌های حسرت‌بار حج تمتع عرفات احرام بستن
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :


تحلیل آمار سایت و وبلاگ